Egyre biztosabbnak látszik, hogy a COVID-19 koronavírus az egész magyar gazdaságot meg fogja rázni, ez alól sajnos az ügyvédek sem lesznek kivételek. Igyekszünk néhány tanácsot adni, hogy mit tud tenni egy ügyvéd annak érdekében, hogy minél kevésbé rázza meg pénzügyileg ez a válság.
A cél: a normál üzletmenet fenntartása
1. Tájékoztassuk az ügyfeleinket
Minden ügyfélnek menjen ki egy email/hírlevél, melyben tájékoztatjuk arról, hogy milyen módon folyik tovább a munkavégzés – ha nem is lesz irodai találkozó, de emailen, telefonon, Skype-on vagy más online módon továbbra is elérhetőek maradunk. Nyugtassuk meg, ha az ügyére nincs kihatással a kialakult helyzet, illetve tájékoztassuk, ha igen – például a bírósági szünet elrendelésével. Ügyfeleink, főleg a cégek már valószínűleg számos partnerüktől kaptak ilyen tájékoztatást – hiba lenne, ha az ügyvédjüktől nem kapnának.
2. Vegyük fel a kapcsolatot a legfontosabb ügyfeleinkkel
Minden ügyvéd tudja, hogy ki az a 3-5-10 kiemelt ügyfele, akit ebbe a kategóriába kell sorolni. Őket hívjuk fel, kérdezzük meg, hogy mi a helyzet velük, hogyan érinti őket a kialakult szituáció. Tájékoztassuk, hogy mi hogyan reagáltunk vagy alakítottuk át a munkafolyamatainkat.
3. Ajánljuk fel a segítségünket
Akár a kulcs ügyfeleknek, akár szélesebb körnek, de jelezzük, hogy milyen módon tudunk segíteni nekik. Mindegyik céget érintheti akár munkajogi, akár adatvédelmi vagy adózási szempontból, esetleg szerződéses kötelmekkel kapcsolatos módon a kialakult helyzet. Sok helyen lehetnek beszállítói problémák, lemondások, szerződések lehetetlenülnek el, esetleg nem tudják mit kezdjenek a munkavállalókkal, alvállalkozókkal vagy partnerekkel.
Ha a cégeknek csökken az árbevétele, az ügyvédeké is csökken. Ezért kulcsfontosságú, hogy segítsünk a cégeknek, hogy minél kevésbé viselje meg őket a vírus miatt kialakult gazdasági helyzet.
Mi legyen a marketinggel?
Sok cég hirtelen pánikol és visszafogja a marketing költését. Ez sosem jó megoldás – olyan, mintha úgy akarnánk időt nyerni, hogy megállítjuk az óránkat. Két típusú ügyvéd van – aki eddig nem foglalkozott a marketinggel, és aki igen. Nézzük, melyikük mit tehet.
Aki eddig is költött marketingre
Leállítani biztosan nem szabad a marketinget – sőt, van akinek még intenzívebbé kell tennie. Például aki munkajogi tanácsadást nyújt alapvetően céges ügyfeleknek, azoknak érdemes magasabb fokozatra kapcsolni és még több olyan céget elérni, akit érinthet munkavállalói szempontjából a szituáció. De GDPR szakértők vagy kártérítéssel foglalkozó ügyvédek is számos ponton tudnak segíteni, akár új ügyfeleknek is.
Folytassuk a szakértői anyagok írását, érjünk el új célcsoportokat a Facebookon vagy a Google hirdetésekkel, élesszük fel a korábbi együttműködéseinket.
Aki mindig halogatta a marketinget
Itt az idő elkezdeni! Gyakran mondják, hogy a szorult helyzetekben előre kell menekülni – érthető, hogy ha bizonytalannak tűnik a jövő, akkor nehéz extra pénzt a marketingre fordítani, de sajnos muszáj megtenni. Nem most kell piacvezető státuszt elérni – nem nekünk kell a leggyorsabb futónak lennünk. De ahogy egy másik mondás megfogalmazza, nem az oroszlánnál kell gyorsabbnak lennünk, hanem a leglassabb gazellánál. Mi az, amit eddig halogattunk és most megtehetünk:
Készíttessük el végre a weboldalunkat
Régóta tervezi, de sosem volt rá szüksége („van elég ügyfelem”) vagy ideje. Most eljött az idő. Ha már van honlap, de 6-7 éves, akkor ideje felülvizsgálni.
Hozzuk rendbe vagy indítsuk el a közösségi média felületeinket
Legyen az az ügyvédi Facebook oldalunk (itt leírjuk, hogyan kell létrehozni) vagy a LinkedIn megjelenésünk (itt letöltheti a kézikönyvünket arról, hogy milyen a jó ügyvédi LinkedIn profil), most el lehet készíteni végre és meg lehet tölteni tartalommal. A Facebookon pedig elkezdhetjük a hirdetést, akár pár ezer forinttal is. És az Instagram lehetőségeiről még nem is beszéltünk. Meglepően sok ügyvéd lett aktív az Instagramon az utóbbi 3 hónapban – valószínűleg pont jókor tudnak elérni egy új célcsoportot.
Kezdjünk el tartalmat előállítani
Számos ügyvédi iroda írt az elmúlt napokban valamilyen szakértői anyagot a témáról. Ez ne zavarjon minket, írjunk saját cikket, blogbejegyzést, indítsunk podcastot, webináriumot, Facebook live-ot – a lehetőségek szinte végtelenek. Foglaljuk össze, hogy milyen hatása van a helyzetnek a szakterületünk (munkajog, cégjog, adatvédelem, büntetőjog, kártérítés…) szempontjából, és hogyan érinti ez a tipikus ügyfeleinket. Ezt a tartalmat tudjuk utána használni az ügyfélszerzésre, vagy az ügyfél-megtartásra.
Vállaljunk pro bono munkát
Értelemszerűen ehhez van legkevésbé kedve az embernek, ha eleve bevételkieséssel kell számolni. De ha a felszabaduló időnk egy részét ingyenes tanácsadásra fordítjuk, az később, hosszútávon tud megtérülni. Segíthetünk a helyi közösségünknek, az iskolának, óvodának. Ez hasznos lehet akár brandépítés terén, akár kapcsolatok kialakításában, szájmarketingben – az emberek megjegyzik azt az ügyvédet, akire válságban is lehet számítani, akár pro bono tanácsadással is.
Nálunk az első konzultáció mindig ingyenes.
Mi is igyekszünk minimalizálni a személyes találkozások számát, de minden egyéb felületen (email, telefon, Skype) elérhetőek vagyunk.
Ha segítségre, ötletekre van szüksége, keressen minket és vészeljük át együtt ezt a pár hónapot!