Az ügyvédkedés kompetitív terület. A Magyar Ügyvédi Kamara szerint kb. 13.000 aktív ügyvéd praktizál Magyarországon. Az ügyvédeknek és ügyvédi irodáknak képesnek kell lenniük minőségi ügyfeleket bevonzani a megélhetésük érdekében. 2022-ben a jogi területen elért siker egyik kulcsa egy világos, összefüggő és átfogó ügyvédi márka vagyis ügyvédi brand felépítése. Ebben a cikkben áttekintést talál az ügyvédi irodai márkaépítés sikerének titkairól.

Az ügyvédi márkaépítés alapjai

Először is tisztázzuk: az ügyvédi brand, ügyvédi branding, ügyvédi márka nem azonos az iroda logójával vagy más arculati elemeivel. A brandnek vannak vizuális (logó, színek, betűtípus) és tartalmi elemei. Most az utóbbiról lesz szó, az ügyvédi arculat kérdéseiről itt beszélünk.

Amikor a legtöbb ember márkákra gondol, olyan általános fogyasztói termékek és szolgáltatások képét idézik fel, mint a Tisza cipő, a Tesco, az Apple vagy a BMW. A valóság azonban az, hogy minden vállalkozásnak van márkaidentitása. Ez alól az ügyvédi iroda sem kivétel. Az Investopedia meghatározása szerint a márka egy „megfoghatatlan marketing vagy üzleti koncepció, amely segít az embereknek azonosítani egy vállalatot, terméket vagy egyént”. A legsikeresebb ügyvédek és ügyvédi irodák jól átgondolt márkákkal rendelkeznek. Az ügyvédeknek és ügyvédi irodáknak meggyőző üzenetet kell létrehozniuk célközönségük fejében. Egy márka a következőket elemekből áll:

Üzenet: Az alapvető üzenet, amelyet egy ügyvédi iroda próbál átadni.

Percepció: Az a kép, amely az ügyvédről jelenlegi és a potenciális ügyfelei fejében él – ez lehet a valóságnak megfelelő vagy attól eltérő. A cél, hogy közelítsen egymáshoz a kettő.

Ígéret: Azok az ígéretek és elvárások, amelyeket egy ügyvédi iroda az ügyfelei fejébe próbál plántálni – és ehhez tartani is magát.

Életszerűbben megfogalmazva kis és nagyobb irodára nézve:

Üzenet: „Segítek ügyfeleimnek Veszprém megye területén a zökkenőmentes ingatlan-adásvétel során vagy „A mi irodánk a versenyjog szakértője – számos volt Versenyhatósági jogász dolgozik csapatunkban”.

Ígéret: „Átlátható díjazásért, teljes körű jogi támogatást nyújtok az adásvétel során” vagy „Nálunk van az egyik legnagyobb versenyjogi tapasztalat a budapesti irodák közül”.

Mivel az ügyvédi piacon szerencsére még van verseny, a potenciális ügyfelek számos ügyvéd és ügyvédi iroda közül választhatnak. Az az ügyvéd vagy ügyvédi iroda, amelyik nem épít fel egy brandet, nem tűnhet ki a versenytársak közül. A márkaépítés azért fontos, mert kiemeli az ügyvédi iroda alapelveit, alapvető értékesítési ajánlatait és azt az egyedi értékajánlatot, amelyet potenciális ügyfeleknek kínál. Egy erős és jól kidolgozott márkaidentitású ügyvéd vagy ügyvédi iroda sokkal nagyobb valószínűséggel rezonál a célközönségével. Mert nem csak az árazáson múlik!

A siker titkai: Tudja, hogy melyek egy erős és vonzó ügyvédi márka elemei

Miből áll egy ügyvédi iroda sikeres márkastratégiája? Először is, egy ügyvédi iroda márkaépítése hosszan tartó folyamat. Ez egy maraton és nem egy sprint. Egy erős márka létrehozása időt, erőfeszítést és összpontosítást igényel. Hogyan alakíthatja ki ügyvédi irodája számára a megfelelő márkaidentitást? Egy olyan stratégiát kell legalább fejben kidolgoznia és később végrehajtania, amelyet kifejezetten az Ön céljainak eléréséhez igazít. Íme egy sikeres ügyvédi iroda márkázásának titkai:

  • Ügyvédi iroda alapvető értékajánlatának ismerete: Miben különbözik az Ön ügyvédi irodája a versenytársaktól? Ez a legfontosabb kérdés, amelyet meg kell válaszolnia, amikor ügyvédi irodája márkaépítési stratégiáját dolgozza ki. Az irodája által kínált alapvető értékajánlat általában az a dolog, amely központi szerepet játszik a márkaidentitásában. Ez lehet személyre szabott figyelem, hatalmas tapasztalat, speciális szaktudás bizonyos területeken, vagy valami más, ami felkelti a potenciális ügyfél figyelmét – például hogy hétvégén is vállal ingatlan-adásvételt vagy akár házhoz is megy az ügyvéd.
  • Storytelling az ügyvédi irodában: Ügyvédi irodájának kétségtelenül van mesélni valója a történetéről és arról, hogy miért tud kiváló minőségű jogi szolgáltatást nyújtani. A márkaépítés részeként stratégiát kell kidolgoznia a történet kommunikálására a potenciális ügyfelek felé. A kommunikáció az ügyvédi iroda sikerének egyik titka.
  • A potenciális ügyfelektől kapott visszajelzések megértése: Bizonyos szempontból a vállalkozások valójában nem dönthetik el márkájuk identitását – legalábbis nem közvetlenül. Végső soron a márka nem az, amilyennek mondja magát, hanem amilyennek a célközönsége látja (ez az áhított imázs és a valós imázs közti különbség). Másképpen fogalmazva, az ügyvédi iroda márkaépítése az elvárásokról szól. Tisztában kell lennünk azzal az elvárással, amelyet a jelenlegi és potenciális ügyfelek fejében hozunk létre. Hasznos, ha megpróbáljuk magunkat az ő helyzetükbe helyezni, hogy a legjobban megérthessük, mit látnak és mit éreznek az ügyvédi iroda márkáját tekintve.
  • Az egyértelműség és a következetesség hangsúlyozása: Ez az ügyvédi iroda márkaépítésének talán leginkább alul értékelt titka. Túl sok ügyvédi iroda aláássa saját kommunikációját azzal, hogy túl sokat próbál tenni. Előfordulhat, hogy márkájuk értékajánlata nem egyértelmű a potenciális ügyfelek számára. A fogyasztók – beleértve az ügyvédeket alkalmazó magánszemélyeket és vállalkozásokat is – egyértelműségre vágynak. A következetesen átadott világos üzenet segíthet abban, hogy a márka identitását a célközönség tudatában tartsa.
  • Terv kidolgozása a márka népszerűsítésére: Képzelje el, hogy Ön és partnerei óriási erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy ügyvédi irodájuk számára egyértelmű, következetes és meggyőző márkaépítési stratégiát dolgozzanak ki. Sikeres lesz-e a stratégia a képzettebb ügyfelek vonzására? Nem lesz sikeres, ha senki sem tudja, hogy az Ön ügyvédi irodája létezik. Ha a márka a helyén van, ki kell dolgoznia és végre kell hajtania egy tervet ügyvédi irodája népszerűsítésére. Ez az a része a folyamatnak, ahol a marketing szerepet játszik. A marketing kulcsfontosságú ahhoz, hogy a márka üzenete eljusson a célcsoporthoz.

Az ügyvédek személyes márkája – a personal branding

Fontos hangsúlyozni, hogy az egyéni ügyvédek számára elengedhetetlen a személyes márka. Sőt! Sok esetben az ügyvéd személyes márkája átfedésben van annak az ügyvédi irodának a márkájával, ahol dolgozik. Ez különösen igaz a kis- és közepes méretű ügyvédi irodák ügyvédeire, de az egyszemélyes irodáknál elválaszthatatlan a kettő. Egy ügyvédi iroda márkaépítési stratégiájának kidolgozásakor fontos figyelembe venni az irodában ténylegesen dolgozó ügyvédeket.

Nem akarunk olyan ügyvédi irodai márkát felépíteni, amely nincs összhangban az egyes ügyvédek már kialakult személyes márkájával. Példaként képzelje el, hogy ügyvédi irodája mediációval is foglalkozik. De az irodának kártérítési vagy büntetőjogi praxisa is van, amelyet egy olyan ügyvéd vezet, akit „agresszív” és „kíméletlen” jelzőkkel illetnek. Előfordulhat, hogy ezek a feltételek nincsenek összhangban az új mediációs praxissal. Meg kell fontolnia, hogyan hozhatja össze a cég márkáját egy koherens csomagba. Számos különböző stratégia áll rendelkezésre annak biztosítására, hogy az ügyvédek személyes- és az ügyvédi irodák márkaépítése kiegészítsék egymást.

Az ügyvédi iroda márkaépítése – 4 ügyvédi branding hiba, amelyeket el kell kerülni

A márka fejlesztése során sok ügyvéd és ügyvédi iroda követi el ugyanazokat a hibákat. A leggyakoribb hibák elkerülésével egy iroda hatékonyabb márkát alakíthat ki. Íme négy gyakori ügyvédi márkaépítési hiba, amelyet el lehet kerülni:

1. Nem sikerült koherens üzenetet kidolgozni

A hatékony márkaépítés egyik központi alapelve, hogy a stratégiának világosnak, koherensnek és következetesnek kell lennie. Ne feledje, egy ügyvédi iroda márkázása nem csak az ügyvédei által közvetített üzenetről szól, hanem arról, hogy a korábbi, jelenlegi és jövőbeli ügyfeleik hogyan érzékelik őket. A sikeres márkaépítési stratégia felépítése mindig a tervezéssel kezdődik. Jól meghatározott célok nélkül – ideértve annak pontos megértését, hogy kik alkotják a célközönséget – rossz irányba indulunk.

2. Átfogó digitális stratégia hiánya 

2022-ben egy sikeres ügyvédi iroda márkaépítésének átfogó digitális stratégiát kell tartalmaznia. A Thomson Reuters nemrégiben olyan adatokat idézett, amelyek azt mutatják, hogy a fogyasztók és a vállalkozások jelentős része az interneten találja meg ügyvédjét. Még akkor is, ha a potenciális ügyfelek „offline” tudomást szereznek egy ügyvédi irodáról, gyakran végeznek háttérkutatást az interneten, mielőtt konzultációt kezdeményeznének. (A mi korábbi ügyvédi irodai kutatásunk is ezt támasztotta alá.)

Minden ügyvédi irodának rendelkeznie kell egy jól kidolgozott digitális stratégiával a márkaépítési stratégiája részeként. Többek között ide tartozik: legyen ügyvédi honlapunk és ez naprakész legyen – mint tartalmilag, mind technikailag a márkaidentitásnak megfelelő webes tartalom fejlesztése;a legjobb keresőoptimalizálási (SEO) gyakorlatok bevezetése (ügyvédi SEO-ról bővebben itt); és olyan közösségi média profilok létrehozása, amelyek jól illeszkednek az ügyvédi iroda alapvető üzenetéhez – Facebook, LinkedIn vagy Instagram – esetleg TikTok?

3. Nem gyűjti és/vagy értékeli az adatokat

Egy ügyvédi iroda márkaépítési stratégiáját mindig felül kell vizsgálni és finomítani kell. A leghatékonyabb márkaépítési és marketingstratégiák adatvezéreltek. Azok az ügyvédi irodák, amelyek rendelkeznek – mennyiségi és minőségi – adatokkal a márkaépítési stratégiájukról, azok lesznek a legjobb helyzetben a hatékonyság értékeléséhez. A releváns adatok segítségével megtudhatja, mi működik, és mit kell módosítani. Ha nem mérjük az eredményeket, akkor csak égetjük a pénzt, mert nem tudjuk melyik erőfeszítés kifizetődő és melyik nem.

4. Megpróbál márkastratégiát felépíteni szakértő segítség nélkül

Egy ügyvédi iroda márkaépítése és marketingje bonyolult. Nem kell egyedül kidolgoznia a teljes márkaépítési stratégiát. Egy jogi márkaépítési és marketingszakértő professzionális útmutatása és támogatása óriási változást hozhat. Egy ügyvédi irodákra specializálódott marketing ügynökség segíthet Önnek és partnereinek egy tervet kidolgozni ügyvédi irodája jelenére és jövőjére. Átfogó, összefüggő és meggyőző márkaépítési stratégiájával ügyvédi irodája lesz a lehető legjobb helyzetben ahhoz, hogy még jobb és még több potenciális ügyfelekkel tudjon kapcsolatba lépni. Ahogy az ügyvédkedés is egy szakma, a marketing is. Az ügyvédi marketing még inkább. Nem kell mindenkinek mindenhez értenie. Bízzuk meg a szakértőt, a megspórolt időben pedig foglalkozzunk az ügyfeleinkkel.

Ha szeretne még többet tudni az ügyvédi márkaépítésről, hallgassa az Ügyvédmarketing podcastot, kattintson a képre az adások listájáért:

A cikkhez a one400 cikkeit is felhasználtuk.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Adatkezelési tájékoztató

Cookie-k törlése, engedélyezése és kezelése a Chrome-ban
Sütik engedélyezése és tiltása a Mozilla Firefox-ban
Sütik engedélyezése és tiltása az Internet Explorerben
Az előzmények és a sütik törlése a Safariból

Bezárás