Az első kérdést könnyebb megválaszolni, a második viszont egyszerűbb: sok munkával. Most elmondjuk, hogy mi az a keresőoptimalizálás (SEO, azaz Search Engine Optimazation), mire kell figyelni, melyek a tévhitek és átverések, illetve hogyan tudja egy ügyvédi iroda kihasználni a SEO-ban rejlő lehetőségeket az ügyfélszerzés céljára.

A cikk apropóját az adta, hogy eladásra kínálták a gdpr.hu domaint. Sok százezer forint volt az ára. Majd kérdezték, hogy nekem mennyit érne. Jeleztem, hogy szinte semmit, de még GDPR-ral foglalkozó ügyvéd ügyfeleimnek sem. Mert a domain név nem annyira lényeges szempont már. (ha rákeresünk arra hogy ügyvéd, nem az ugyved.hu lesz az első találat). Persze, hasznos egy jól megjegyezhető weboldal-név, de az emberek a legritkább esetben jutnak el úgy egy honlapra, főleg egy ügyvédi honlapra, hogy beírják a címét. Inkább a Google-t használják.

Hogy működik a Google?

A legtöbbet használt keresőmotor továbbra is a Google. 2020-ban a piaci részesedése 92% volt. Nem érdemes más keresővel foglalkozni. Mindenki a Google-ön keres.

A Google annyit csinál, hogy egy adott keresőszóra vagy szókapcsolatra (például ügyvéd vagy ingatlan+ügyvéd) kilistázza a releváns honlapokat. Ezt abban a sorrendben teszi, ami az algoritmusa szerint a leginkább a témába vág. Tehát az ingatlan+ügyvéd szóra ki fogja listázni azoknak az ügyvédi irodáknak a honlapját, akik valamilyen módon feltüntették, hogy foglalkoznak ingatlanokkal (ez most 1.6 millió találat, amiben benne van minden cikk, blogbejegyzés, sajtóhír, honlap amiben szerepel az ügyvéd és az ingatlan szó). Ha megvannak a találatok, akkor azok a holnapok kapnak plusz pontot, amire rákattintanak az emberek és időt töltenek el az olvasással vagy valamilyen interakcióba lépnek.

Ha például valaki arra keres rá, hogy „gdpr ügyvéd győr” akkor logikusan, nagy eséllyel GDPR-ral foglalkozó ügyvédet keres Győrben. Mivel releváns lesz a keresésének az első néhány találatból valamelyik, ezért vagy elolvassa az ügyvéd bemutatkozását, a szolgáltatásait, esetleg pár blogcikkét – tehát időt tölt a honlapon. Ezért plusz pontokat kap a honlap a Google-től. Ha kitölti a kapcsolati formot, pl. visszahívást kér, akkor is azt látja a Google, hogy ez a honlap releváns, hasznos találat a „gdpr ügyvéd győr” keresésre. Ha viszont egy olyan honlapra kattintunk, ahol 1 mondat van a GDPR-ról vagy más okból szinte azonnal kilépünk (nem tetszik a honlap színe, nem töltődik be 2 másodperc alatt, nincs kép az ügyvédről), akkor a Google büntetni fogja az oldalt – mivel rögtön elhagyta a látogató az oldalt, ezért valószínű nem releváns az adott keresőszóra. És úgy bünteti, hogy hosszútávon lejjebb csúszik a találati listán.

Tehát a találati lista folyamatosan változik – nem csak az algoritmus-változások miatt, de ha egy iroda 2-ről 12-re növeli a GDPR-ról szóló cikkei számát, és számos releváns szókapcsolatot is használ (GDPR audit, GDPR policy, GDPR DPO és a többi), akkor egy idő után elkezd feljebb kúszni a listán. Ha viszont abbahagyják a blogolást, nem frissül hónapokig az oldal, akkor elkezdhet lecsúszni…

Ezek az organikus, azaz nem fizetett találatok.

A Google-nek onnan van viszonylag sok pénze, mert fizethetünk azért, hogy az első találatok valamelyike legyünk. Ennek a rendszernek neve a GoogleAds. A kereséseknél a lap tetején és a lap alján találjuk ezeket a fizetett találatokat:

Külön cikket érdemelne a GoogleAds, de most nem a fizetett, hanem az organikus előrelépésről írunk. Tehát amikor szponzoráció nélkül, a saját jogán jut előre a honlap.

Kattintson, nagyban nyílik!

Miért kell egyáltalán elöl lenni?

Mert az emberek 75%-a nem kattint át a Google találatok második oldalára! Tehát ha nem vagyunk az első 10-ben, akkor kicsi az esélyünk arra, hogy megtaláljanak. Sőt, a felhasználók 50%-a az első 3-ból választ!

Persze ezek az adatok csak azoknak az ügyvédi irodáknak érdekesek, akik szeretnének a Google alapján is ügyfeleket szerezni. Tudjuk, hogy az ügyvédek nagy része ajánlás alapján dolgozik, és egyébként sincs ideje új ügyfelekre, mert így is annyi munkája van és ezért nincs is honlapja és a többi. De ha mégis szeretné, hogy potenciális, fizetős ügyfelek megtalálják az internetről (ahol a fiatalok és a magasabb státuszúak keresnek ügyvédet), akkor érdemes olyan honlapot készíttetni, ami segíti az első oldalon való megjelenést.

Akkor mi is az a SEO?

A keresőoptimalizálás (SEO) lényege, hogy különböző eszközökkel minél magasabb organikus pozícióba kerüljön az ügyvédi weblap, az adott, számunkra releváns keresőszavakra, kulcsszavakra. Bár nem ismerjük a Google algoritmusait (bizonyos cikkek szerint 200-nál is több elemet vizsgál, amikor kialakítja a helyezéseket), ebből nagyon sok szempontot már be tudunk azonosítani az évek során felhalmozódott tapasztalatokból és a Google irányelveiből. Ezek alapján az egyszerűség kedvéért megkülönböztetjük az on-site SEO-t és az off-site SEO-t.

Az on-site SEO azokat a teendőket foglalja össze, amit a saját honlapunkon el tudunk végezni.

Ilyen például a

  • honlap felépítése,
  • a képek mérete, elnevezése
  • az oldal gyorsasága, betöltési sebessége
  • a mobilbarát kialakítás
  • a domain kora,
  • a címsorok,
  • a formázások
  • a szövegek hossza, mélysége, olvashatósága,
  • a multimédiás tartalmak,
  • a közösségi média kapcsolatok

és még számos szempont, amit hamarosan kifejtünk.

Az off-site SEO pedig olyan eszközök együttese, amit kevésbé tudunk befolyásolni, például a

  • honlapunkra mutató linkek mennyisége és minősége
  • a közösségi média
  • a PR

A saját oldalon elvégzett SEO beállítások nélkül szinte nincs is értelme az off-site vagy off-page SEO-val foglalkozni.

A keresőoptimalizálás tehát egy folyamat, melyet a honlapfejlesztő és az ügyvéd közösen alakít ki – és ha kész a honlap, akkor nem áll meg. Sőt, akkor kezdődik az igazi munka. De lássuk, melyek a munka fázisai és mi mindenre kell figyelni a honlap kialakítása során.

A keresőoptimalizálás folyamata

Első lépésként el kell döntenünk, hogy melyek azok a kifejezések, amire az első helyeken szeretnénk lenni. Nyilván túl általános dolgokra, mint „ügyvéd” vagy „ügyvéd Budapest” nem érdemes lőni, mert akkora a verseny, hogy nehéz az első helyig eljutni – és folyamatosan változik is a helyezés. Továbbá nem szeretnénk egy budapesti ügyvéd lenni a 6500-ból. Inkább speciálisabb témákra, kulcsszavakra vagy lokációra szeretnénk célozni. Például „termőföld adásvétel ügyvéd” vagy „ügyvéd nyíregyháza” (ezekre a szavakra is top 10-ben vannak a munkáink).

Ha az ügyvéd meghatározta a kívánt kulcsszavakat, akkor nálunk pattog a labda: különböző eszközökkel elvégezzük a SEO auditot, SEO kutatást, megnézzük, hogy hányan keresnek ezekre a szavakra, kifejezésekre, melyik versenytársak állnak elöl ezekre a kulcsszavakra illetve akik ezekre a szavakra keresnek, azok jellemzően mire keresnek még. Ezek alapján összeáll egy kulcsszólista, aminek a tisztogatása után meg tudjuk állapítani a végleges, optimalizálásra alkalmas kulcsszavakat.

Ezek alapján a kulcsszavak alapján tudjuk megírni illetve módosítani a honlap szövegezését, felépítését, vagy akár a képek elnevezését.

Innentől kezdve a fejlesztőn múlik, hogy mennyire tudja jól felépíteni a honlapot, a keresőoptimalizálás szempontjából. Ami befolyásolhatja még a helyezéseket, a tartalmakon kívül hosszútávon:

  • a honlap sebessége
  • a mobilra optimalizáltság
  • a képek mérete (túl nagy kép=lassan töltődik be az oldal)
  • a honlap felépítése, szerkezete, keresztlinkek, kifelé mutató linkek
  • szövegek felépítése, hossza, olvashatósága
  • közösségi média beágyazások (Facebook, LinkedIn, YouTube…)
  • frissülés intenzitása (gyakori blogolás)
  • címsorok, url-ek, title, alt text elnevezése

És még sok minden más, hosszú az a 200 elemes lista.

Mikor vagyunk kész az ügyvédi honlap optimalizálással?

Ha a fenti dolgokat és a technikai beállításokat elvégeztük és az ügyvédi honlap látható a Google számára, akkor jönnek még az izgalmas dolgok. Nem elég, hogy folyamatosan tartalmat kell gyártanunk (például kulcsszó-erős blogbejegyzéseket, hogy frissüljön az oldal folyamatosan új tartalmakkal), de befelé mutató linkekre is szükség lesz. Miért?

Mivel a Google szerint akkor releváns a honlapunk, ha bizonyos kulcsszavakra nem csak mi mondjuk magunkról, hogy jók vagyunk, de más, erős helyezéssel bíró oldalak is ránk hivatkoznak. Például ha egy nagy látogatottságú híroldal ír egy jogi témájú cikket, és idézik az ügyvédet, továbbá linkelik a honlapját, az egy igen erős befelé mutató link lesz.

Számos SEO szakembertől hallhatjuk, hogy a linképítés a legfontosabb feladatok egyike. Ennek során gyakran azt csinálják, hogy nulla vagy kicsi olvasottságú, esetenként nagyobb látogatottságú, de mindenesetre több oldalon jelenítenek meg cikkeket, melyekbe a releváns kulcsszavakat elhelyezik és linkelik a megbízó oldalát. Tehát ha „medence tisztító szerkezet” a kulcsszó, akkor írnak 10-20 cikket a medence tisztításról és elhelyezik különböző oldalakon (jó pénzért) majd linkelik a medencetisztító oldalt.

Nem mondom azt, hogy nem működik ez a módszer, de számos kritika éri, ha nem megfelelően csinálják. Egyrészt végső soron átverjük (vagy szeretnénk átverni) a Google-t, mert ezek igazából nem releváns cikkek és linkek, tehát ki akarjuk játszani az algoritmusokat – és ha erre rájön a Google, akkor kegyetlenül büntet, azaz lejjebb sorolja az oldalunkat. További kritika, hogy folyamatosan írni kell a cikkeket és elhelyezni ezeken az „oldalakon” – tehát folyamatos költséget generál.

Nekünk nincs olyan ügyvédi honlapunk, ahol ilyen linképítést alkalmaztunk volna és mégis, szinte az összes honlapunk, ahol igény volt a SEO szolgáltatásra, a Top10 találatban van a releváns kulcsszavakra (lásd a fenti példák).

Hozzá kell tenni, hogy ezeknél az irodáknál több esetben erős PR tevékenységet is végeztünk – tehát a nagy látogatottságú, valódi és releváns online médiumok linkelték a honlapjainkat. Vagy éppen a konferenciaszervezők, ahol előadott az iroda egyik ügyvéde. Vagy a tévé és rádióinterjúk felvételeit helyeztük el a honlapon. Esetleg hírlevél-rendszert, Facebook és LinkedIn profilokat üzemeltettünk, ahol szintén megjelentettük a tartalmakat és a honlapra mutató linkeket helyeztünk el (ha megosztjuk a cikkünket a Facebookon, és 1000 ember rákattint, hogy elolvassa, akkor 1000 látogató jön a honlapunkra akár 1-2 nap alatt. Hány ügyvédi iroda honlapjának van több ezer látogatója naponta? Nem soknak…

A SEO egy maraton, nem sprint

Gyakran kérdezik az ügyfelek, hogy „oké, kész a honlap, kész a SEO, mikor leszek az első helyen?”. Nem egy nap alatt, de nem is egy hét vagy egy hónap alatt. Egyre nagyobb a verseny és a fentiekből látszik, hogy számos szemponttal kell kalkulálni és figyelembe venni, mi minden befolyásolja a helyezést. Ezért a SEO inkább a kommunikációs stratégia része, nem pedig önmagában álló eszköz. Hiába tökéletes a honlap SEO-ja, ha az ügyvéd sosem ad ki sajtóközleményt, nem ad elő konferencián vagy nem tart webináriumot, sokkal rosszabb eredményeket fog elérni – vagy sokkal tovább fog tartani a jó eredmény.

Vannak olyan praxisok, ahol fontos a SEO, mert egy kisebb város 20-30 ügyvédje közül fontos, hogy az első háromban legyen. Vagy egy speciális praxis akár Budapesten, amire nem akkora a verseny, mint mondjuk az ingatlan-adásvételre. Például „biztosítási peres ügyvéd” vagy „baleseti kártérítés ügyvéd”. Utóbbiaknál sokkal könnyebb jó helyezést elérni és olyan területek, ahol nagy eséllyel neten is keresnek ügyvédet az emberek. M&A tranzakciós ügyvéd kereséssel ritkábban fogunk találkozni – mivel nem a Google alapján keresik a cégek az ilyen ügyvédeket (ám az információ leellenőrzésére annál inkább, ahogy itt is írtuk – ezért kell nekik is honlap).

Szóval SEO nélkül is van értelme a honlapnak?

Attól függ. Ha nemzetközi vagy nagyvállalati ügyfélkörrel rendelkező iroda vagyunk, akiknek szinte sosem fordul elő, hogy Google alapján válasszák ki őket, akkor nem annyira. Az ő honlapjukat azért nézik, hogy kiderüljenek a megerősítő információk, ha mondjuk ajánlották őket: mekkora az iroda, milyen területekkel foglalkozik, milyen elismerésekben részesült, az adott ügyvéd tényleg szakértőnek tűnik-e, vannak-e sajtómegjelenései vagy publikáció – és összeségében milyen képet áraszt magáról az iroda.

Minél kisebb vagy minél speciálisabb iroda vagyunk, annál inkább van értelme a SEO-nak, főleg ha lakossági ügyfeleink vannak vagy onnan is várunk megkereséseket. Ilyen esetben érdemes elgondolkodni a további hirdetési módokon, Facebookon és GoogleAds-on.

Ha bármilyen kérdése vagy a keresőoptimalizálással vagy honlapkészítéssel kapcsolatban, jelentkezzen konzultációra a kapcsolati űrlapon keresztül és őszintén elmondjuk, hogy Önnek mire van szüksége.

 

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Adatkezelési tájékoztató

Cookie-k törlése, engedélyezése és kezelése a Chrome-ban
Sütik engedélyezése és tiltása a Mozilla Firefox-ban
Sütik engedélyezése és tiltása az Internet Explorerben
Az előzmények és a sütik törlése a Safariból

Bezárás