Egyértelmű kérdésnek tűnik, mégis kevesen tudják a választ. Röviden: talán igen.

Sokáig mi is azt hittük, hogy három dolgot nem írhat ki egy ügyvéd a honlapjára: az árakat, az ügyfeleket és az eredményességi mutatóit. Ami alapján az emberek nagy része ügyvédet választ.

De utánanéztünk a szabályozásnak, és más eredményre jutottunk. Először is a Magyar Ügyvédi Kamara Etikai szabályzatából kell kiindulnunk (pontosabban az 5/2008. (X. 27.) MÜK Szabályzat – az ügyvédi hivatás etikai szabályairól és elvárásairól szóló 8/1999. (III. 22.) MÜK Szabályzat módosításáról és egységes szerkezetbe foglalásáról). Nézzük mit ír az ügyvédi reklámról:

11/4. Az ügyvédi reklám

c) nem tehet a minőségre, eredményességre, illetve díjazásra vonatkozó összehasonlítást más ügyvéddel,

d) nem utalhat az ügyvéd eredményességi mutatójára (pl. a megnyert perek számára, arányára), az ügyfelek számára, illetve fontosságára,

Reklám lehet újság-, rádió vagy televíziós hirdetés, online hirdetés vagy bármilyen más típusú reklám, akár Google AdWords vagy banner. Tehát a korlátozó szabály csak a díjak összehasonlítását zárja ki, nem mondja azt, hogy az ügyvédi reklámban nem szerepelhetnek a díjak. Az eredményességi mutatókat és az ügyfelek számát viszont nem szabad feltűntetni.

Nézzük mit ír a honlapokról, illetve mit nem szabad feltűntetni a honlapon:

11/5.2. Az ügyvédi honlapon nem tartható fenn vendégkönyv.

11/5.4. Az ügyvédi honlap nem tartalmazhat a hivatás méltóságával össze nem egyeztethető hatáskeltő szlogent.

11/5.7. Az ügyvéd által ellátott ügy és képviselt ügyfél a honlapon nem nevezhető meg. Ez nem zárja ki azt, hogy tevékenysége ismertetése körében az ügyvéd az általa ellátott ügy típusát általánosságban megjelölje (pl. biztosítási ügyek, házassági bontóperekben képviselet stb.).

Tehát nincs felsorolva a honlap tartalmát korlátozó rendelkezések között sem az árazás kérdése.

Találunk még egy kiegészítő szabályt is, de érdemben ez sem befolyásolja az ügyvédhonlap szabályozását:

11/5. Az ügyvéd, ügyvédi iroda interneten való megjelenése (pl. az ügyvédi honlap megnyitása és fenntartása) általánosságban nem ütközhet a jelen Szabályzat rendelkezéseibe.

Tehát a reklámra vonatkozó rendelkezéseket alkalmazni kell a honlapra is, azaz a honlapon sem szabad összehasonlító árakat, vagy eredményességi mutatót feltűntetni.

Az Elnökségi állásfoglalás az ügyvédi honlapról

Korábban hatályban volt a A Magyar Ügyvédi Kamara Elnökségének 2/2001. (09.03.) számú állásfoglalása az ügyvédi honlap tartalmáról. Ez az állásfoglalás már megjelenésekor is idejétmúlt volt, mivel olyan definíciót tartalmazott, hogy „Az ügyvédi honlap az egyéni ügyvédre, az ügyvédi irodára (továbbiakban együtt: „ügyvéd”) és az ügyvéd által nyújtott jogi szolgáltatásra vonatkozó adatokat tartalmazó elektronikus megjelenítési forma.”. De tiltotta az árak feltűntetését is:

Az ügyvéd honlapja nem tartalmazhat sem jogi tanácsadásra, sem bármely más jogi, az ügyvéd által nyújtható szolgáltatásra irányuló ajánlatot vagy ajánlattételre felhívást, díjajánlatot, illetve bármely közvetlen vagy közvetett közlést és összehasonlítást az ügyvéd által alkalmazott díjakra. Nem tartalmazhat továbbá megbízási szerződés kötésére vonatkozó felhívást vagy ajánlatot vagy a honlapról lehívható megbízási szerződést vagy meghatalmazást.”

Tehát ez az állásfoglalás tiltotta az árak feltűntetését az ügyvédi honlapon.

A GVH döntése és hatásai

De következett 2004-ben egy GVH eljárás, amely az Etikai szabályzat és a fenti állásfoglalás bizonyos részeit határozatában versenykorlátozónak minősítette. Egészen pontosan:

„Versenykorlátozó döntésnek minősülnek továbbá a Magyar Ügyvédi Kamara Elnökségének 2001. szeptember 3. napjáról hatályos 2/2001. (09.03.) számú, az ügyvédi honlap tartalmáról rendelkező állásfoglalásának azon rendelkezései, miszerint

– az ügyvédi honlap tartalma nem szolgálhatja az ügyvéd, illetve szolgáltatásának népszerűsítését, vagy egyébként reklám célját,
– tilos a hatáskeltő szlogen vagy más gazdasági reklámnak minősülő megjelölés használata,
– az ügyvéd honlapja nem tartalmazhat sem jogi tanácsadásra, sem bármely más jogi, az ügyvéd által nyújtható szolgáltatásra irányuló ajánlatot vagy ajánlattételre felhívást, díjajánlatot, illetve bármely közvetlen vagy közvetett közlést és összehasonlítást az ügyvéd által alkalmazott díjakra,
– nem tartalmazhat megbízási szerződés kötésére vonatkozó felhívást vagy ajánlatot vagy a honlapról lehívható megbízási szerződést vagy meghatalmazást,
– az ügyvéd által ellátott ügy és képviselt ügyfél a honlapon nem nevezhető meg.”

Tehát a GVH határozata versenykorlátozónak minősítette az árak feltűntetésének tilalmát.

Az Elnökségi Állásfoglalás már nem elérhető a MÜK honlapján, gyanítom hatályon kívül helyezték az egészet. Itt még elérhető. 

Ellenben a GVH versenykorlátozónak minősítette azt a kitételt is, miszerint „az ügyvéd által ellátott ügy és képviselt ügyfél a honlapon nem nevezhető meg”. Ezt a rendelkezés eltűnt az Elnökségi Állásfoglalásból, de megjelent az Etikai Szabályzatban. Ezt az ellentmondást nem oldotta fel azóta sem a Kamara.

Amivel adós még a Kamara, az az ügyvédi honlap definíciója. Nincs tisztázva, hogy mi minősül ügyvédi honlapnak. Az Elnökségi Állásfoglalásban szerepelt egy suta definíció, de a technikai fejlődés és a józan ész szerint is meghaladottá vált, ezért fontos lenne tisztázni, hogy a Kamara szerint mi az az ügyvédi honlap.

Nem gondoljuk azt, hogy az árak kiírása egy hatalmas lépést jelente az ügyvédi kommunikációban. Árversenybe pedig egy irodának sem érdemes belemennie, a túl olcsón dolgozó ügyvédekről nem kell tudomást venni, valószínűleg nem fenntartható az üzleti modelljük. De az ügyféltájékoztatás során hasznos lehet bizonyos árakat (konzultációs díj, alap óradíj, cégalapítás díja) feltűntetni, időt és pénzt spórol magának az iroda is. Ha mással nem, hát azzal, hogy aki nem tudja ezeket az árakat kifizetni, az nem is fogja megkeresni az irodát. A csomagajánlatok kialakítása lehet a következő lépés, amivel az ügyfélnek is olcsóbb és átláthatóbb megoldást nyújtunk, és versenyelőnyre tudunk szert tenni más irodákkal szemben.

Azt már többször elmondtuk, hogy miért alapvető szükséglete minden előrelátó ügyvédi irodának a saját honlap elkészíttetése.

Mi tudjuk milyen a jó ügyvédi honlap, amelyik modern és ügyfelet tud generálni. Kérjen ingyenes konzultációt, hogy bemutathassuk referenciáinkat! Kattintson!

 logo

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Adatkezelési tájékoztató

Cookie-k törlése, engedélyezése és kezelése a Chrome-ban
Sütik engedélyezése és tiltása a Mozilla Firefox-ban
Sütik engedélyezése és tiltása az Internet Explorerben
Az előzmények és a sütik törlése a Safariból

Bezárás